Zomer 2015 naar Ghana - Reisverslag uit Ablekuma, Ghana van Marleen Iwaarden - van Asselt - WaarBenJij.nu Zomer 2015 naar Ghana - Reisverslag uit Ablekuma, Ghana van Marleen Iwaarden - van Asselt - WaarBenJij.nu

Zomer 2015 naar Ghana

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

12 Juli 2015 | Ghana, Ablekuma

Dinsdag 30 juni mocht ik weer bepakt en bezakt voor 8 weken naar Ghana vertrekken. Na een voorspoedige reis was het weerzien met medewerkers en kinderen in Olebu weer heel fijn. Helaas was er vrijwel de hele eerste week geen electriciteit. Bij aankomst thuis trapte ik in het donker al gelijk in een muizenval (karton met heel sterke lijm). Een plakkerig welkom dus.

Marli staat op moment van dit schrijven op punt van vertrek en hoopt morgen, 13 juli, ook in Ghana te arriveren. Huub en Ben hopen 24 juli voor ruim 2 weken deze kant op te komen.

1 juli was een public holiday, dus de kinderen allemaal gezellig thuis. Heerlijk om alle kleintjes weer om me heen te hebben en natuurlijk feest om de koffers met alle kadootjes uit te pakken.
We vierden die eerste dag ook 3 verjaardagen, die in de dagen daarvoor hadden plaatsgevonden. Gideon was 3 geworden, Godwin 4 en grote Solomon 13. Slingers en ballonnen uit Nederland en slagroom en versieringen voor op de cake maakten het feest compleet.
Zaterdag 4 juli was de name-giving-ceremony van het tweede kindje van Evelyn en William (dochter van Vida): Wilson, broertje van Willard. Als afsluiting van alle feestelijkheden vierden we zondag de verjaardag van Sarah.
De kleintjes hebben ontdekt dat jarig zijn heel leuk is en elke dag kondigt 1 van hen wel aan jarig te zijn:)

Bruiloft
Op 26 juli hoopt onze pleegdochter Lydia met Paul te trouwen en het is
bijzonder dat we daar alle vier bij kunnen zijn.
Lydia is landbouwdeskundige geworden en Paul heeft een administratieve/
boekhoudkundige achtergrond en is evangelist. Beide dragen het werk van
onze stichting, stichting Onyame, een warm hart toe.
Lydia is bestuurslid van de stichting in Ghana en helpt ons met ons veeteeltproject d.m.v. geven van advies en het trainen van mensen in de dorpen.
Lydia gaat hopelijk steeds meer van mijn taken van me over nemen en ook
Paul hoopt zich in te gaan zetten in onze projecten.
Een mooie ontwikkeling die we niet hadden kunnen voorzien toen we Lydia
ruim 18 geleden in ons gezin opnamen, maar waar ik van overtuigd ben dat het door God allemaal al was voorbestemd.

Taken
Behalve alle feesten, de bruiloft, het “thuis-zijn” bij de andere pleegkinderen en – kleinkinderen en hopelijk een paar dagen vakantie met Huub, Ben, Marli en een paar andere kinderen, ben ik met een aantal specifieke taken naar Ghana gekomen.

1. Coaching naar zelfstandigheid
In de eerste plaats om mijn collega Vida, alle medewerkers van de verschillende projecten en het Onyame bestuur in Ghana verder te coachen in het zelfstandig functioneren. Deze eerste 2 weken heb ik tussen de bedrijven door veel kunnen praten, luisteren en observeren en ik hoop de komende weken genoeg tijd en gelegenheid te hebben verder met alle bevindingen op een constructieve manier aan de slag te gaan. 2 Augustus hoop ik voor 10 - 12 dagen naar het noorden van Ghana te gaan om daar de verschillende projecten te bezoeken.

2. Verbeteren van microkredieten project
Sinds 6 jaar verstrekken we microkredieten aan vrouwen groepen in Noord Ghana. Vorig jaar hebben we dit project laten evalueren/onderzoeken hoe we de deelneemsters eerder/beter zelfstandig kunnen laten functioneren. Dit jaar proberen we de aanbevelingen die daaruit voortgekomen zijn, te implementeren en besteed ik daar deze weken ook tijd aan.

3. Openen van kliniek
Afgelopen week heb ik weer een hoop tijd gestoken in het najagen van de vergunning voor het openen van onze kliniek. We hebben een bevriende arts bereid gevonden onze aanvraag in te dienen bij de betreffende instantie en een goed woordje voor ons te doen. Het is nu even met spanning afwachten of we er nu eindelijk zijn of dat er nog verdere stappen ondernomen moeten worden.

4. Dovenschool
Onyame ondersteunt een kleine dovenschool, waar ook onze dove pleegzoon Danzumah op zit.
Ik probeer het schoolbestuur aan te moedigen plannen en een budget te maken voor de bouw van nieuwe accommodatie voor de kinderen en met elkaar te kijken hoe en waar we geld voor dit project kunnen bemachtigen. Ook heeft dit bestuur nog verdere coaching nodig in het zelfstandig en efficiënt functioneren. De afgelopen dagen hebben we email contact gehad, maar binnenkort hoop ik hen persoonlijk te ontmoeten en overleg te kunnen hebben.

5. Verblijfsvergunning
Al ruim 5 jaar geleden heb ik een aanvraag voor een onbeperkte verblijfsvergunning aangevraagd. Het jaarlijks vernieuwen van vergunningen kost veel tijd, energie en frustraties. Ik hoopte daar met de onbeperkte vergunning van af te zijn. Maar na 5 jaar wachten en navragen, is mijn aanvraag nog steeds niet behandeld. Direkt na aankomst hier ben ik hier dus weer mee aan de slag gegaan en heb ik inmiddels weer nieuwe eisen opgelegd gekregen, waar ik druk mee aan de slag ben. Dit zijn vervelende klussen, die veel tijd en spanning opleveren. Maar ik hoop en bid dat het niet voor niets zal zijn.

6. Beeldmateriaal voor PR in Nederland
De afgelopen maanden heeft stichting Onyame Nederland zich bezig gehouden met verbetering van onze “presentatie”, oftewel hoe we ons werk en het werk in Ghana presenteren, hoe we effectiever fondsen kunnen werven, etc. Daarbij hebben we een training en advies gekregen van Wilde Ganzen en ons laten voorlichten via andere workshops. Ik had gehoopt met hulp van deskundigen hier, gericht beeldmateriaal (filmpjes en foto’s) van onze projecten te kunnen verzamelen. Maar het blijkt zo veel geld te kosten, dat Huub in de korte tijd dat hij hier is gaat proberen mij hierbij te helpen.

Ik hoop regelmatig via deze site een verslag te schrijven en daarnaast plaats ik regelmatig een berichtje op facebook om geinteresseerden op de hoogte te houden.

  • 12 Juli 2015 - 20:13

    Lisette:

    Je bent weer gelijk druk. Mooie dingen maar ook vervelende dingen. Zal fijn zijn als die vergunning rond is. Hopelijk lukt het met het beeld materiaal en anders moet Ronald de volgende keer maar weer mee met een duidelijke taak. Geniet van alle fijne dingen, succes met je taken en werk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Coördinator van Stichting Onyame / Coordinator of Foundation Onyame

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 3678

Voorgaande reizen:

03 Januari 2015 - 23 Februari 2015

7 weken naar Ghana

Landen bezocht: